15.3.09

ROTTERDAM UNDERGROUND SLOTFEEST!






Gisteren stond geheel in het teken van het slotfeest van mijn expositie Rotterdam Underground. Ik stond 's middags een kwartier te vroeg een beetje zenuwachtig in de Dubbelde Palmboom toen ineens Elle Bandita voor mijn neus stond. Als dat geen goed begin van een feestdag is!

Er kwam (tot mijn verbazing) nog een aardig groepje mensen op af, ik heb zowaar een serieuze rondleiding gedaan. Type onvoorbereide spreekbeurt. Het werd zo gezellig dat ik helaas vergeten ben wat foto's te maken, voor ik het wist was het al vijf uur.

Om kwart over zeven werd ik in de EXIT opgewacht door de punktueelste band van Rotterdam, de King Kong Klub. Na hun soundcheck nog wat lopen ijsberen door de EXIT, maar rond half tien begon het al lekker vol te lopen.

Om tien uur begon Crappydog met een solo-optreden. Erik Vandenberge had deze keer zijn band even thuisgelaten, maar ging voor de gelegenheid in zijn eentje stampend bijna door het podium heen. Erik is eigenlijk al jaren geen Rotterdammer meer, maar is wel mijn trouwste klant (sinds 2002!) waar ik al vele bijzondere projecten mee heb gedaan. Hij hoorde er dus gewoon bij..

Tegen de tijd dat King Kong Klub begon te spelen was het echt vol aan het worden. Ideale omstandigheden voor het podiumbeest Peter de Koning! Voor iedereen die Sauna West net zo mist als ik natuurlijk goed nieuws, er werd weer ouderwets geklommen en door de zaal gerend. En sinds gisteren is Crooswijk de hipste buurt van Rotterdam.

Rats on Rafts volg ik ook al een paar jaar, heb ze geloof ik twee jaar geleden voor het eerst gezien in EXIT. Ik had ze nota bene zelf gevraagd voor het Happy Avenue-festival (omdat de dames van Marie Celeste maar bleven zeuren hoe leuk die band was..) Toen waren ze een verschrikkelijk tof rammelbandje, maar dat is behoorlijk muzikaal gaan groeien. Zo strak als gisteren heb ik ze nog nooit gehoord. En de hele band was trouwens 's middags present op mijn expo.

Bij Stöma, de laatste van de bands, ging het dak er finaal af. Ze speelden bijna alleen maar nieuwe nummers, en ik was ongeveer net zo overdonderd als toen ik ze voor het eerst heb zien spelen. Turntablist Eni-Less was eigenlijk de ster van de avond, wat die uit een draaitafel staat te toveren is niet normaal meer.

Hierna maakt Deformer het feestje grondig af met een DJ-set vol drum 'n' bass, hip hop en zelfs een zijsprong naar dubstep. Helaas heeft EXIT nog steeds geen nachtvergunning (die schijnen net zo zeldzaam te zijn als kokosnoten op de Zuidpool), waardoor het tegen twee uur toch echt afgelopen moest zijn met de herrie.

De Face Tomorrow dj's (Aart en Marc) kwamen helaas helemaal in de knel te zitten, die hebben ongeveer nog een half uur verschrikkelijk tof staan draaien. Ze mogen binnenkort weer terugkomen in de EXIT, dan moeten we de schade maar eens grondig inhalen.

Graag wil ik iedereen bedanken die het feestje gisteren zo geslaagd heeft gemaakt. Vooral natuurlijk de muzikanten en dj's, die allemaal hun medewerking al toegezegd hadden voordat ik uit kon leggen wat eigenlijk de bedoeling was. En de EXIT en de Dubbelde Palmboom en natuurlijk iedereen die op de expositie of het feestje is geweest.. Ik kan er wel weer even een paar jaar tegenaan.

Nog meer foto's en een prachtige recensie hier op 3VOOR12Rotterdam.